vrijdag 1 mei 2015

April kikker in je bil

Mijn hele paasweekend heb ik ergens anders doorgebracht dan thuis. Zaterdag namiddag vertrokken we richting de moeder van Isa. We sliepen daar, want het nichtje van Isa was achttien jaar geworden en daarvoor hadden haar ouders een verrassing feestje georganiseerd. Dus ik had een lange avond te gaan, die wel okay was..
De volgende ochtend keerde we terug naar de feestzaal, want we gingen ook 's middags samen eten met de familie. Na de lunch, dus rond vijf uur, vertrokken we richting de moeder van Micka. Daar hebben we die avond geslapen en de volgende dag de rommelmarkt en de kermis bezocht die zich daar bevond. Maandagavond hadden we ook nog de verjaardag van Coraline. Het was wel gezellig, maar ik was helemaal gaar en wilde alleen maar naar mijn bed toe. Dus het moment dat ik thuis kwam was het dan ook; een douche en mijn bed in. En gelukkig kon ik een beetje uitslapen, mijn lessen begonnen pas om half elf, want slaap had ik wel nodig.

Normaal zijn we woensdagmiddag vrij, maar omdat er in mei een aantal dagen zijn dat we op vrijdag vrij zijn (dag van de arbeid en bevrijdingsdag voor de Fransen o.a.), moesten we die middag (woe 8 april) wel naar school toe. Gelukkig was het alleen maar twee uurtjes extra voor mij (van 16.00-18.00) en bovendien was het ook nog gym, geen probleem om die reden en twee andere! De tweede reden was dat het super super mooi weer was. Het was een hele zonnig dag en eenmaal in de gymzaal, keek ik in de spiegel en natuurlijk de blonde Nederlandse was verbrand in haar gezicht. En ten slotte, omdat ik de hele tijd met Thomas doorgebracht heb. Thomas is mijn vriendje, is het hoge woord er ook weer uit! :)

En op vrijdag was het alweer vakantie! De zeven weken tussen de twee vakantie's in zijn echt voorbij gevlogen!

Dus nu komt het gedeelte over de "Mei"-vakantie:
Zaterdag 11 april had ik opnieuw een verrassing feestje, maar deze keer van mensen die ik kende! Namelijk van de gastzus van het Finlandse meisje, Eugenie. Het was een hele gezellig avond, ik heb mij prima vermaakt met jong en oud.
Zondag en maandag heb ik niks uitgevoerd. Beetje gelezen, ik lees op het moment 'Le Petit Prince' en saga's daarvan, op het internet gesurfd, films gekeken en dat allemaal in het heerlijke zonnetje!
Dinsdag had ik afgesproken met Thomas. We hebben gepraat, gewandeld, gekookt, zijn ouders ontmoet en een film gekeken. Het was echt een super leuke dag!
Woensdagochtend was ik opnieuw bij Thomas thuis, want we zouden met de groep samen gaan picknicken in de buurt van zijn huis. Samen zijn we naar de verzamelplek gelopen, hebben we met zijn allen gepicknicked en de middag gespendeerd aan rondhangen en ouwehoeren. Opnieuw heb ik een hele leuke dag gehad met iedereen! Dit zijn van die dagen die ik niet snel ga vergeten en mijn jaar maken als ik er straks naar terug kijk!

Donderdag heb ik Parijs voor het eerst echt bezocht sinds ik dit jaar startte! Samen met Chuyue hebben we een dagje rondgebracht in de buurt van Montparnasse, Pompidou en Quartier Latin. We hebben het museum Pompidou bezocht en veel vintage- en secondhand winkeltjes bezocht!
Tevens heb ik gepraat met een groepje Nederlanders. Het was zo grappig om weer een face-to-face in het Nederlands te praten en bovendien moest ik zoeken naar de juiste zinnen en woorden. Het voelde niet meer natuurlijk, het Nederlands praten... Heel raar was dat!
Vrijdag was niks doen dagje. En zaterdagavond had ik een soirée van de Twirling van Lilou. Het was heel leuk om haar haar dans te zien doen!

Zondag was het tijd om de koffers in te pakken en op maandagochtend dan te vertrekken richting Normandië.
Rond het middag uur kwamen we aan bij onze gite. Het was echt een hele mooi gite, en dat voor de prijs die ze ervoor betaalden!
Na de lunch zijn we naar Courseulles sur Mer gegaan, waar Juno Beach zich bevindt. We hebben over het strand gelopen en het museum van Juno Beach bezocht. Ik heb veel dingen geleerd over de oorlog, voornamelijk over de Canadezen kant van het verhaal. Ook kwam Nederland vaak voor in de tentoonstelling en er was zelfs een speciale tijdelijk tentoonstelling over Nederland en in het Nederlands! Dat allemaal, omdat het de Canadezen waren die ons bevrijdt hebben.

Dinsdag zijn we begonnen met La pointe du Hoc. Ik herkende het nog van de keer dat ik met Papa en Mama daar ben geweest. Het was dus niet meer zo spectaculaire als de eerste keer. Hierna hebben we de Amerikaanse begraafplaats bezocht, ook dit was niet meer zo impressionant als de eerste keer. Maar toch kan ik er nog steeds kippenvel van krijgen, van die duizende witte kruizen. Vervolgens hebben we in een vissersplaatsje onze picknick gegeten. Ook hier ben ik met mijn ouder geweest, maar ik ben de naam van dit plaatsje vergeten. Na de lunch hebben we een museum in Arromanche bezocht. Dit museum ging over de brug die ze na D-Day in het water hadden geplaatst. Na het museum hebben we nog even in het plaatsje zelf rondgelopen en daarna zijn we teruggekeerd naar de gite.

Woensdag hebben we 'de andere kant' gedaan. We zijn begonnen bij de Pegasus Bridge, waar we het museum ook van hebben bezocht. Hier heb ik weer veel nieuwe informatie verkregen, want ik wist helemaal niks over deze brug en het was dan ook interessant! Daarna zijn we doorgereden naar Deauville, waar we op het strand ons broodje hebben gegeten. De middag hebben we gespendeerd in Honfleur en 's avonds hebben we gegeten bij de zus van Isa die in de buurt van Honfleur woont (nadat je de Pont de Normandie bent overgestoken).

Donderdag ochtend rustig aangedaan en na het middageten naar een strandje vertrokken. Waar we in het water hebben gelopen en Micka en Erwann zelfs een duik hebben genomen. Daarna hebben we opnieuw Arromanche bezocht, maar daar waren we snel klaar en zijn we daarom doorgereden naar Bayeux. Bayeux herinnerde ik me ook nog, ik wist zelfs nog een beetje de weg! Daarna zijn we teruggekeerd naar de gite en 's avonds zijn we opnieuw vertrokken. Deze keer om te eten in een restaurant, want het was de laatste avond!
Vrijdag ochtend alles ingepakt en schoongemaakt en rond het middaguur nog gegeten bij de McDonalds en daarna richting huis.

"Het is niet alleen een mythe"
Want vrijdag avond had ik een feestje die bij Thomas thuis was. Het was een hele gezellige avond en ook weer een van die moment die ik niet snel zal vergeten!
Zaterdagavond had ik ook weer een feestje, maar dit feestje was iets minder aantrekkelijk. Het was met oudjes en gewoon .. nee..
Zondag heb ik niks gedaan en maandag mocht ik weer lekker naar school toe. Vanaf dinsdag moet ik het zonder Thomas doen, want hij is vertrokken voor tien dagen naar Duitsland met school.. Maar gelukkig heb ik Hannah nog! Na school heb ik eerst een tweede gaatje laten schieten in mijn linkeroor en daarna is Hannah naar mijn huis toegekomen om een schoolopdracht te doen en daarna terug te keren naar school. Niet echt naar school, maar naar het theater die zich naast de school bevindt. Voor Franse klas gingen we namelijk een toneelstuk kijken, nou wat ik er uiteindelijk van heb begrepen was: bla bla bla... niks dus. Het was in oud Frans en ze spraken ook nog eens op een poetische manier, te moeilijk dus.

En vandaag ben ik vrij, want het is 1 mei en dat betekent de dag van de arbeid hier in Frankrijk. En dat betekent tevens dat mijn maand april alweer voorbij is en ik aan mijn een na laatste maand hier ben begonnen! Tot snel, komt dus steeds beter van pas.. helaas..