woensdag 19 november 2014

Le temps s'envole

Le temps s'envole! Hiermee wil ik zeggen dat ik al weer twee maanden in Frankrijk ben! En het is aan jullie om uit te vogelen wat het betekent!


J'ai choisi pour 'Adventure'
Ughh.. maandag.. de eerste dag na de vakantie en ik mocht meteen tot 18.00!! Hoe ik dat heb overleefd? Nou nauwelijks.. Ik ben 's avonds om 20.30 naar bed gegaan, dat is heel erg vroeg..
Ook kreeg ik een maandag mijn frans toets terug. Ik kreeg geen cijfer, natuurlijk, want ik had ook haast niks ingevuld. Maar ik vind wel dat ik een hele mooie, typische 'exchange student fout' heb gemaakt:
De vraag was of Rimbaud (bekende dichter, ik ken hem niet) een poëte was die verdoemde gedichten schreef. Mijn antwoord was hierop dat Rimbaud absoluut geen poete was die verdoemde gedichten schreef. Wat noteerde de leraar onder deze zin: 'Rimbaud is een van de bekendste poete die verdoemde gedichten schrijft'... juist Annick...

Dinsdag heb ik een spreekbeurtje gehouden. De leraar van SES (dat is economie en sociologie) had gevraagd aan mij en Hannah (het amerikaanse meisje) of wij tijdens de vakantie een lijst wilde maken met dingen die wij raar vinden of anders zijn voor ons hier in Frankrijk. Ik hou er niet zo heel erg van om voor de klas te zijn en was dan ook best zenuwachtig, maar na afloop hebben we veel complimenten gekregen over de inhoud en over de manier waarop (ze vonden dat we het heel grappig presenteerde).
Niet te vergeten natuurlijk was het deze dag ook de verjaardag van mijn mama en Eline (4 november). Heb leuk met mama aan de telefoon gekletst en even een birthday-skype-sessie met Eline gehad!

Donderdag kwam mijn sinterklaas-pakket binnen. Papa en mama hebben deze opgestuurd, vol met chocoladepoppen en letters! Ik kon de verleiding van chocola niet weerstaan en heb een pop in een keer opgegeten (oepsiee.. Maar het was zooo lang geleden dat ik chocola had gehad!).

Mijn schoolpas, tsjaa wat moet ik daar overzeggen.. ik ben gewoon niet zo fotogeniek... Dus vrijdag was schoolpas dag en Viet Vo Dao(VVD) dag. 's Avonds heb ik VVD uitgeprobeerd, maar het is niet wat ik er van verwacht had. Ik vond dat het een hele 'zweverige' sfeer had en het was niet echt vechten. Je leerde meer jezelf verdedigen en beschermen en dat wilde ik niet, ik wil vechten zoals je met kickboxen doet. Dus nee, dat ga ik niet doen!

Zaterdag had Isa een 'porte offert'. Dit wil zeggen dat ze dingen verkoopt aan huis, in dit geval sieraden. De hele middag kwamen mensen langs (niet heel veel), het was grappig ook meegemaakt te hebben. Zaterdagavond heb ik een film gekeken 'Maleficent', omdat ik weer alleen thuis was. En ik heb er lekker pepernoten bij gesnackt!

Ook heb ik mijn oma ontmoet van de kant van Isa ontmoet. We zijn zondag naar haar toegegaan en hebben daar middag gegeten. Ze had alleen van alles klaargemaakt wat uitgerekend ik juist niet lust, terwijl Isa alles aan de telefoon had gezegd wat ik niet lekker vind... We arriveerden bij oma rond 12.30 en gingen weg rond 17.45. Ik wilde naar huis, maar ja dat deden we niet.. nee, we gingen eerst langs de zus van Isa koffie drinken... Ze hadden niks met me overlegd of tegen me gezegd, dus ik was een klein beetje boos. Ik was namelijk erg moe en was klaar met het 'gezellig' doen en we moesten ook nog zeker 1,5 naar huis rijden... Uiteindelijk ben ik thuisgekomen, gelukkig!

En toen was het weer maandag. Gelukkig een kort dagje, want Frans en SES vielen uit en gelukkig waren deze vakken op het einde van de dag! 's Middags ben ik met Isa naar de sportschool gegaan om me in te schrijven. Ja, ik heb besloten om maar gewoon weer naar de sportschool te gaan. Dan kan ik zelf kiezen wanneer ik wil gaan en heb ik geen 'verplichtingen'.
's Avonds om 18.42 heb ik Chuyue van het station in Sablé afgehaald. Ze heeft namelijk bij mij geslapen! Voor diner hebben we Lasagne gegeten en het was heel gezellig! We hebben veel gelachen en grapjes gemaakt tijdens het eten van de Lasagne! Na het avondeten hebben Chuyue en ik een plan gemaakt wat de de volgende dag zouden gaan doen. De volgende dag zou het namelijk 11 november zijn en dat wil zeggen dat iedereen vrij is! Ze vieren hier namelijk het einde van de eerste wereldoorlog. Nadat we ons besluit hadden genomen, hebben we een aflevering van de serie 'Once Upon A Time' gekeken en daarna gingen we slapen.
Om 09.39 ging onze trein naar Le Mans. Jep, ons besluit was om naar Le Mans te gaan ook al zou alles gesloten zijn. In het centrum van het centrum hebben we wat gedronken. Ik heb een thee gehad met de smaak Jasmin Mandarin, heel lekker al zeg ik het zelf! Daarna kon je ons vinden in het oude Le Mans. Ik kende het al, dus ik kon ons mooi gidsen! Er is een hele grote nieuwe bioscoop in Le Mans en omdat het slecht weer was besloten we naar de film te gaan. We bestelde onze kaartjes en zijn daarna snel opzoek gegaan naar een restaurant, want de film zou over anderhalf uur beginnen en je weet nooit hoe snel ze zijn in een restaurant. Uiteindelijk, na een zoektocht van een half uur, hebben we een zeer leuke en modern restaurant gevonden. Ik heb een heerlijke salade gegeten van sla, tomaat, bacon, zongedroogde tomaten, artisjokken hart met honing-mosterd dressing (was alleen iets te veel dressing).
'Samba' een franse film van origine met Omar Sy in de hoofdrol (de neger die ook de hoofdrol in 'Les Intouchables' speelt). Ik vond het echt een hele mooi film. Het was heel erg interessant, want je kreeg een kijk in het leven van iemand die illegaal in Frankrijk werkt. Dat was tegelijkertijd ook indrukwekkend en verbazingwekkend! Ik vind het een aanrader! Chuyue heeft een goeie film uitgezocht!
Na de film zijn we na het enige shoppincenter gegaan dat open was. Daar heb ik bij een hele leuke en orginele winkel alvast een cadeautje gekocht voor het hele gezin voor kerstmis. Wat het is? Dat krijg je te horen met kerst ;p


Het shoppingcenter hebben we helemaal doorlopen en daarna zijn we richting het station gaan lopen. Maar tussendoor hebben we een stop gemaakt bij de McDo om op te warmen met een lekkere warme Latte Macchiato voor mij en friet en een milkshake (kouddd..) voor Chuyue.
17.46 moesten we afscheid nemen, de trein was aangekomen bij mijn halte: Sablé. Het was opnieuw een hele leuke dag!

Het voelde als een mini-vakantie, maar woensdag moest ik toch weer naar school.. opnieuw een kort dagje! Gelukkig! 's Middags ben ik met Isa en Lilou opnieuw naar de sportschool gegaan om me definitief in te schrijven. Er moest natuurlijk eerst overlegd worden met het thuisfront of ik naar de sportschool mocht of niet. Ook heb ik nog een sporttas gekocht, want die heb ik nu wel nodig met voetbal, sportschool en zelf voor gym op school!
Toen we Lilou naar Twirling hadden gebracht, zijn Isa en ik boodschappen gaan doen! Wat was ik blij toen ik zag dat Isa iets van violet in de kar deed! Ze hebben hier dus gewoon violet-siroop in de winkel! Hemelss!!
's Avonds heb ik nog gekookt. Op het menu: Spitskool met appel, rozijnen en spekjes in een wrap! Lekker en gezond!

Vrijdag heb ik gespijbeld... Ik zou vier uur lang geen les hebben en dan nog een uurtje wiskunde, waar ik alles al van snap en ik me maar een beetje zit te vervelen. Isa stemde hiermee in en was ik dus op vrijdag ook lekker vroeg klaar! Na het middag eten heb ik de bus genomen richting de sportschool. Nu ik ingeschreven ben, moet ik er natuurlijk ook heen! Ik heb ongeveer 2 uur gesport en ben daarna naar huis toegelopen (in totaal een uur lopen).

In het weekend heb ik he-le-maal niks gedaan! Even helemaal bijkomen en lekker TV kijken en frans leren.

Maandag moest ik weer tot 18.00 naar school, maar dinsdag was ik vrij! Ik, Hannah en Ainomaija (de uitwisselingsstudenten op Colbert Torcy) waren uitgenodigd om met de Duitse studenten en hun Franse 'kameraad'  mee te gaan naar St. Malo. Ik heb de hele dag doorgebracht met Ainomaija en het was heel gezellig, ik heb haar beter leren kennen en dat was leuk!

Vandaag, woensdag, hadden Hannah en ik de grootste lol tijdens TPE (dat is een vak waar ze een soort van profielwerkstuk maken). Het onderwerp waar we de grootste lol over hadden, ga ik niet vertellen. Dat is een onderonsje haha
Het tweede uur van TPE hebben ik en Hannah geskipt, aangezien het niet verplicht is voor ons. We hebben wat gedronken in een caféetje en lekker gekletst! Maar daarna had ik nog wel een uur les, Duits. Er zijn hier nu dus Duitse uitwisselingsstudenten voor een week. In de hal zag ik een groepje Duitsers zitten die ik al kende en ik ben bij hun gaan zitten. Met een meisje klikte het meteen en zij heeft gevraagd of ik nummers uit wilde wisselen! Natuurlijk wil ik dat wel, ik krijg zo vrienden over de hele wereld! Haha

Nou dit is het wel zo'n beetje voor de afgelopen twee weken. Alles lijkt heel mooi en goed te gaan. Over het algemeen is dat ook zo, maar ik heb ook echt mijn mindere momenten. Maar die hou ik liever voor mezelf ;)

Kusjes en veel Liefs,
Annick



Geen opmerkingen:

Een reactie posten