dinsdag 9 december 2014

Dank U Sinterklaasje

Het is mijn Opa!
Dit jaar heb ik misschien wel het mooiste Sinterklaas cadeau ooit gekregen! De kans om een jaar in Frankrijk te wonen en me de Franse taal rijk te maken. Het is een ongelooflijke kans en ervaring die altijd van mij zal zijn en die niemand kan afpakken. Zulke cadeautje vind ik misschien nog wel de mooiste cadeautjes die er bestaan. 'Dank U Sinterklaasje!'

Vandaag ben ik ook precies drie maanden van huis! Ik kan jullie verzekeren dat mijn tijd hier in Frankrijk zo snel gaat! Nog maar twee weken en dan is het alweer kerstvakantie en voordat ik het weet zit ik op de helft van mijn jaar! Like OMG! (Voor de mensen die niet weten wat OMG betekent: O My God. Dat gebruiken wij, tieners, vaak tegenwoordig haha).

Het eerste AFS-weekend is alweer achter de rug en wat was het gezellig met iedereen! Rond 15.00 waren we allemaal van harte uitgenodigd in Champagné (naja, van harte.. het was verplicht haha). Omdat het verplicht was, waren alle 'étrangers' er! Super leuk vond ik dat! Ook de Franse die volgend jaar vertrekken waren uitgenodigd! Het was super leuk om onze ervaring te delen met hen en nieuwe mensen te leren kennen! Zo heb ik nog twee meisjes leren kennen die bij mij op school zitten en volgend jaar dus weggaan. En aan één van die twee meisjes ga ik nu Engels-bijles geven. Ik voel me best wel vereerd dat ze dat van mij wilt hebben en vind het natuurlijk super leuk om haar te helpen, anders zou ik het niet doen!
De zaterdagmiddag hebben we doorgebracht in twee groepen: 'étrangers' en 'partants'. Ik weet niet wat de andere groep heeft besproken, maar wij hebben in ieder geval het verloop tot nu toe besproken. Moeilijkheden en de dingen waarmee we blij zijn en enz.
Alle 'étrangers' 
Na de besprekingen hadden we vrije tijd. In deze tijd hebben we met zijn alle zoveeeeeeel gepraat! Het is echt heel leuk om elkaars belevenissen te horen! Ook is het fijn om elkaar te spreken over moeilijkheden, want zo ben ik erachter gekomen dat ik niet alleen ben in mijn situatie! Het is zo fijn om te weten dat je niet de enige bent die het wat moeilijker heeft af en toe. Dan voel je je zeg maar geen 'uitzondering', je krijgt een bevestiging dat het normaal is wat je doormaakt.
's Avonds heb ik gegeten met de meisjes uit Sablé (in totaal 3). Ik kan heel goed met ze overweg en ze zijn heel aardig en geintereseerd in mij (en natuurlijk ook andersom). Het was een heel gezellig diner. Met de hele groep hebben we ook liedjes gezongen tijdens het eten! Dat zorgde voor een hele leuke sfeer en ook voor verbondenheid (althans dat vind ik).
Ongeveer een uur na het eten, rond 22.30, gingen we nog een activiteit doen. Deze keer was het Hints. Maar één het waren zinnen in het frans & twee het waren verschrikkelijke moeilijke zinnen & drie ik ben super super slecht in Hints...
Om twaalf uur waren we klaar met Hints. Ik en een paar andere kozen ervoor om naar bed te gaan. Ik was super moe en ik zou zondag niet kunnen uitrusten, zoals de andere.

Zondag morgen half acht. Na lekker gewekt te zijn met pannen en pollepels, aangekleed en ontbeten. Daarna was het tijd om schoon te maken en nog even een paar energizers te doen en toen was het al weer tijd om afscheid te nemen. Dit was de laatste keer dat Tom (een belg) bij ons zou zijn. Zijn programma zit er al weer op. Hij had een drie maanden programma en dat is veel te kort! Ik kan je verzekeren, de eerste drie maanden is alleen nog maar het begin!

Nu waarom ik zondag middag niet kon uitrusten zoals de andere: Ik had namelijk een dejeuner. Na anderhalf uur in de auto te hebben gezeten, kwamen we aan bij de vrienden van Micka. Ik vond het deze keer gezelliger en leuker dan andere dejeuners die ik heb gehad. De vrienden waren jonger en het was levendiger en niet zo ouderwets Frans als andere dejeuners. Ik was wel super moe, maar het was wel gezellig!

En toen begon alweer de vierde schoolweek na de herfstvakantie. Ja, alweer de vierde. Het gaat echt super super snel! Tijdens het AFS weekend maakte er ook een meisje een opmerking die zo waar is. Ze zei namelijk: 'Van te voren lijkt een jaar zo lang, maar als je er eenmaal mee bezig bent, is het zo voorbij'.

Gelukkig was het begin van deze week minder zwaar. Ik hoefde MAAR tot 16.00 naar school. Na school ben ik naar de sportschool gelopen en heb ik heerlijk getraind.

Dinsdag sla ik over.
Woensdag had ik een cross. Ik was uitgenodigd door de gymleraren om mee te doen aan de departementale cross in Le Mans. Niet om te winnen, maar om punten te halen voor onze school. Zelf ging ik mee voor de ervaring, want zover ik weet bestaat er niet zo'n evenement in Nederland.
Ik vond het super leuk en heb mijn eigen goal gehaald. Namelijk de cross uitlopen in één keer zonder te stoppen. De cross was 3km, dus ik ben zeer tevreden. Op welke plek ik ben geëindigd weet ik niet, maar daar ging het mij ook helemaal niet om!

Donderdag was een dag dat ik het liefste in mijn bed zou blijven liggen. Ik was zo zo ontzettend moe! Ik geloof dat mijn ogen de hele dag op half zeven hebben gehangen... 's Middags had school een beroependag georganiseerd voor alle studenten uit Première. Ik had gekozen voor journalisme, webmaster en beroepen in de communicatie. Voor mij was het natuurlijk niet zo heel interessant. Maar ik vond het wel leuk om mee gemaakt te hebben hoe ze het hier doen. Alors, weer een ervaring rijker!

Vrijdag ochtend was het weer tijd voor gym. Normaal doe ik fanatiek mee, maar deze ochtend was mijn energie ver te zoeken. Ik ben zo moe de laatste tijd dat ik me afvraag of ik niet iets heb opgelopen. Daarom heb ik met mama en papa overlegd en ga ik hier binnenkort bloed laten prikken om dat te onderzoeken. Want als het wat medisch is, wil ik er graag wat aan laten doen. Want het is echt niet leuk als je eigenlijk zoveel wilt doen, maar gewoon helemaal geen energie hebt!
Maar 's middags had ik opeens mijn energie weer terug gevonden en was ik zelfs een beetje hyper-actief haha.. Ik weet soms ook niet wat ik van mezelf moet denken.. haha. Na school ben ik weer naar de sportschool gegaan. Ik vind het heerlijk om te sporten, dan kan ik me gedachtes even legen en heb ik ook even tijd voor mezelf! Er is altijd wel iemand thuis en dat ben ik niet gewend. Ik vind dat het zijn voordelen en nadelen heeft, zoals het eigenlijk met alles is.

Ook zaterdag was ik in de sportschool te vinden. Na getraind te hebben, moest ik nog een uur naar huis lopen. Want Micka was werken en Isa was met Erwann naar zijn voetbal, dus er was geen vervoer voor mij haha. Een uurtje lopen was het, prima toch..
's Avonds ben ik voor de verandering weer eens mee geweest naar een wedstrijd van Sablé. Het was super super koud! Gelukkig zijn we ietsjes eerder naar huis gegaan, anders was ik bevroren.

Mijn zondag ochtend heb ik samen doorgebracht met Eline! We hebben heerlijk gekletst via skype! Het blijft raar om zo met je vriendinnen te praten, maar wanneer je dan praat, is het wel specialer dan normaal.
Zondag middag was het dan eindelijk zo ver, mijn eerste voetbal wedstrijd hier in Frankrijk. Ik zou met de B-meiden meespelen, wat ik ook heb gedaan. Van te voren kreeg ik te horen dat de meiden B hier maar op een half veld spelen en maar 35 minuten. Dat was al minder en toen het fluit signaal eenmaal gegaan, bleek de tegenstander ook nog super slecht te zijn. Daardoor hebben wij ook super geslecht gevoetbald, ik vind dat iedereen veel beter kan dan hoe ze tijdens de wedstrijd speelde, tevens ik.. Ik heb zelfs 2 doelpunten gemaakt, en als ik scoor dan zegt dat wat..

Maandag niets bijzonders, gewoon weer school. En 's avonds had ik voetbal. Dinsdag ook niks bijzonders en toen was het alweer de helft van de week, woensdag. Na school ben ik met Clémence mee gegaan naar haar huis. Zij is een meisje die ik via AFS ken en die volgend jaar naar het buitenland vertrekt, ook zit ze bij mij op school. Ik ging met haar mee, omdat ik haar engels bijles zou geven. Ik vind het heel leuk om andere mensen te helpen hier met hun engels, want daar mag nog wel wat aan gebeuren. Na de les te hebben afgerond, ben ik naar de sportschool geweest. En toen was de woensdag alweer zo goed als om.

Wij hebben nu tijdelijk een hinkepoot in huis. Rustig maar, niemand in ons gezin heeft iets gebroken! Isa en Micka geven namelijk onderdak aan een meisje, Mylène, die in Sablé een stage volgt, maar niet in Sablé woont. Omdat ze haar been gebroken heeft kan ze niet auto rijden en het openbaar vervoer is hier heel slecht, dus kan ze dat ook niet gebruiken. Ook kunnen haar ouders haar niet altijd ophalen en brengen en daarom woont ze nu tijdelijk bij ons (alleen doordeweeks). Ik vind het wel leuk dat ze bij ons woont voor een tijdje, maar ik heb nog meer respect voor Isa en Micka dat ze er nog 'eentje' in huis nemen!

Vrijdagochtend ben ik met school naar de Universiteit van Le Mans geweest. We hadden een 'porte offert' (open dag), ik had me ingeschreven voor 'Langues et Lettres'. Het was best wel interessant, maar ik ben blij dat ik gewoon in Nederland ga studeren. Na deze voorlichting zou ik een rondleiding hebben over de campus. Maar die hebben we overgeslagen. In de rest van de tijd hebben we wat geouwehoerd en toen moesten we weer naar school (na een half uur gewacht
Mijn indruk over de campus, wat ik ervan gezien heb: er zijn heel veel oude gebouwen die een grimmige indruk geven. En dan zijn er hele nieuwe gebouwen die ik dan weer te modern vind in vergelijking met de oude gebouwen. De campus is een heel groot terrein met heel veel verschillende faculteiten. Ook wonen de studenten op de campus zelf, een beetje zoals in Amerika zeg maar...
Ooh ja! Niet te vergeten, was het natuurlijk Sinterklaas! Ik hem mijn sinterklaasavond gespendeerd aan het eten van pepernoten en 'Verschrikkelijke Ikke 2'. Ook ben ik een voorbeeldige gastdochter en heb ik cadeautjes voor mijn gastgezin gekocht en die op tafel gelegd!

Zaterdag was een lange maar leuke dag! De dag begon met een bezoek aan de sportschool! Na het middag eten, ben ik met Isa snel langs de Super U gegaan om inkopen te doen voor mijn taart. Want ik moest een taart bakken voor AFS. Want ik heb zaterdagavond kerst gehad met AFS.
's Middags heb ik dus mijn taart gebakken, het is een oma's appeltaart geworden.
's Avonds had ik dus kerst met AFS. Het was opnieuw weer heeeeel gezellig met iedereen! Deze keer waren alle buitenlanders er en alle fransen en ook alle ouders en soms de broertjes en zusjes!


We begonnen met een apèretif die de Fransen hadden gemaakt. Daarna hadden we een entrée van paté au canard (eend) met sla en stokbrood of course.. De maaltijd werd afgewisseld met presentaties en muziek die wij, de buitenlanders, moesten voorbereiden. Ik was na het hoofdgerecht aan de beurt! Ik had een kleine presentatie gemaakt over hoe een doorsnee dag ervoor mij uitziet in Nederland. En toen was het eindelijk tijd voor het toetje!!
Wat bleek, mijn korst was een beetje hard geworden. Dus wilde iemand mijn taart proberen, dan was het eerst een heel gevecht om het op je bord te krijgen.. oepsiee!
Het was opnieuw een hele gezellige bijeenkomst van AFS en kan nu al niet wachten tot de volgende!

Zondag hebben we gewonnen met 9-1 en ik heb een keer gescoord! Het niveau lag deze keer al ietsjes hoger, maar nog steeds niet wat ik graag zou willen. Maar het niveau maakt nu niks meer voor mij uit, want het team is echt super aardig en er is een goede sfeer! En daar ga ik dit jaar maar eens voor. Dat heb ik wel verdiend naar al die drama's binnen de teams die ik heb gehad!

En toen was het alweer maandag en vandaag is het alweer dinsdag! Tijd gaat echt zo snel! Het is alweer bijna kerstvakantie! Niet te geloven!




Ik merk, als ik mijn blog schrijf, dat ik nu een beetje moeite begin te krijgen met het schrijven in het Nederlands. De zinsconstructie en soms weet ik niet meer hoe ik een woord moet schrijven! Dus bij deze: sorry, voor mijn soms wat gebrekkige Nederlands ;p

Denk aan jullie!
Liefs,
Annick




Geen opmerkingen:

Een reactie posten